Fyrarummaren på universitet och högskolor
Fler och fler certifierade användare finns nu på olika Universitet och högskolor. De jobbar både med vuxengrupper och med hela klasser studenter där Fyrarummaren ingår i deras program
Här ett gäng studenter vid Nässjö Akademi som arbetar med Förändringens fyra rum Här ytterligare en grupp som sätter sig in i vetenskapen bakom den så praktiskt användbara teorin. Som om teorin och modellerna inte var nog – här upprepar man under Torbjörn Trägårdhs ledning Janssens experiment från grundforskningen på 70-talet. Resultaten blir desamma än idag. En riktigt robust teori alltså.Vad säger studenterna?
Här några citat:
”Oj, detta borde ju alla förstå!”
”Här har jag gått i hela mitt liv , varit med om olika saker….och så finns det en modell som förklarar hur allt hänger ihop på 4 timmar”
”Detta skulle vi fått mycket tidigare i livet”
”Jag ser verkligen saker annorlunda nu”
Ytterligare en kommentar efter Personlig dialektik med Outsiderskalan:
“Livet kan beskrivas som en ständig kamp mellan stabilitet och förändring.
Det speciella tillståndet ”vara i ett flow” mellan nöjdhetens rum och inspirationens rum skapar den perfekta balansen mellan det konstanta ( det som står för det säkra och förutsägbara när man är i en viss stabilitet i nöjdhetens rum) och den skapande förändringen och variationen som karakteriseras i inspirationens rum.
Så receptet på ett bra liv skulle kunna låta så här: skapa oordning i ordningen!
Bara om man har mod att förändras, att bryta mot en viss monotoni, stabilitet och säkerhet och därmed identifiera problemet skapar man en variation av konstanterna som är också lika viktiga. Men på det sättet har konstanterna utvecklats till en grad högre. Det har varit med i dialektik- processen så att konstanterna och variablerna är tesen och antitesen och genom förändringen så har de båda motsatserna bildat den så kallade syntesen. Syntesen är jusen som pressats ur dialektiken som har skett.
Våga, Växa, Vinn!!!”
Och vad säger skolans ledning?
Biträdande rektors kommentar:
”Visst blir man glad :-)”
och
”Mina egna reflektioner över mitt lärande är bland annat: Jag känner att jag är mer medveten om studenternas olika preferenser. Nu är jag mer uppmärksam på deras berättelser och framtida mål.
När jag presenterar nya arbetsuppgifter är jag noga med att berätta om dem på ett sätt som skapar både lugn, ro , stabilitet och väcker nyfikenhet på det möjliga ännu ej utforskade.
Jag tänker att det stimulerar både JA- och NEJ-preferenser att arbeta tillsammans med olika ”intressebilder” för ögonen.”
Resultat och fler referenser?
Kontakta Bengt för aktuella referenser. Enklast gör du det genom att följa den här länken
Samtliga bilder och citat ovan kommer från Nässjö Högskola där Fyrarummaren för närvarande (HT 2014) används inom programmen Psykiatri, Produktutveckling med möbeldesign, LEAN-förbättringsledare samt Ombyggnad och renovering. Certifierad användare på högskolan är biträdande rektor Torbjörn Trägårdh. Torbjörn Trägårdh hittar du på LinkedIn och bland övriga certifierade användare i Sverige där du också hittar hans kontaktuppgifter.Forskning
Förändringens fyra rum och en del av dess applikationer har beforskats i olika sammanhang och med olika hypoteser de senaste åren, bland annat av Linköpings Universitet och Swinburne Technological University i Melbourne, Australien.
Den mest banbrytande forskningen hittills kopplad till Förändringens fyra rum är nog Eva Amundsdotters avhandlingsarbete ”Att framkalla och förändra ordningen” – ett i sig banbrytande genusforskningsarbete. Det speciella är att Förändringens fyra rum använts som framkallningsvätska, som teleskop, som mikroskåp, ja som aktionsforskningens själva grundverktyg. Och författaren säger själv att de resultat som genererats genom arbetet inte hade kunnat komma till genom användande av någon annan idag känd teori och eller metodik. Läs avhandlingen så förstår du varför – eller kontakta författaren. Avhandlingen kan du beställa här