Policy: behandling av personuppgifter
Syfte
Vi värnar om din integritet. Du ska kunna känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Därför har vi upprättat den här policyn. Den utgår från gällande dataskyddslagstiftning (GDPR) och förtydligar hur vi jobbar för att ta tillvara dina rättigheter och din integritet. Syftet med den här policyn är att du ska få veta hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.
Bakgrund
Vi behandlar dina personuppgifter främst för att fullfölja våra förpliktelser mot dig. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna.
Vårt mål är att skapa en så bra upplevelse som möjligt för dig som kund tilll Fyrarummaren AB. Vi lagrar information om dig för att du ska kunna få nyheter och information från oss. Vi lagrar dina inköp för att du ska kunna få rätt service beroende på vad du är intresserad av, beställer samt kunna få vissa personliga erbjudanden utifrån din beställningshistorik.
Som certifierad Fyrarummaranvändare behöver vi dina personuppgifter för att kunna ge dig rätt service och stöd under din utbildningstid hos oss och senare som aktivt certifierad. Vi lagrar dina beställningar hos oss för att du ska kunna få rätt stödmaterial beroende på vad du beställer samt vissa personliga erbjudanden utifrån beställningshistorik.
Det är viktigt för oss på Fyrarummaren att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är du alltid välkommen att beställa hem ett registerutdrag på vilken information vi har om dig.
RIKTLINJER
Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi behandlar endast personuppgifter när vi har laglig grund. Vi behandlar inte personuppgifter i annat fall än när de behövs för att fullgöra förpliktelser mot dig enligt avtal och lag. Här följer exempel på personuppgifterna vi behandlar:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Titel
- Användarnamn
- Fotografier
- Uppgifter som du registrerade självmant och frivilligt uppger
- Innehåll som du själv publicerar, s.k. användargenererat innehåll
Hur får vi tillgång till dina personuppgifter?
Vi försöker i möjligaste mån att inhämta ditt samtycke innan vi börjar behandla dina personuppgifter. Du samtycker till behandling genom att acceptera våra allmänna villkor och/eller utbildnings- och certifieringsavtal. När du samtycker till våra allmänna villkor och avtal samtycker du också till att vi behandlar dina personuppgifter.
Du har när som helst rätt att återkalla ditt samtycke. Vi kommer då inte längre att behandla dina personuppgifter eller inhämta nya, under förutsättning att det inte behövs för att fullgöra våra skyldigheter enligt avtal eller lag. Tänk på att återkallelse av samtycke kan innebära att vi inte kan fullgöra de skyldigheter vi har i förhållande till dig.
Vi får också tillgång till dina personuppgifter på följande sätt:
- Uppgifter som du tillhandahåller oss direkt
- Uppgifter som registreras när du deltar i utbildningar och evenemang hos oss
- Uppgifter som registreras när du beställer material från oss
- Uppgifter som vi får när du anlitar en av våra medarbetare
- Uppgifter som vi får när du anmäler dig till våra kurser eller seminarier
- Uppgifter som vi får när du anmäler dig till nyhetsbrev och andra utskick
- Uppgifter som vi får när du svarar på enkäter och undersökningar
- Uppgifter som vi får när du kontaktar oss, söker anställning hos oss, besöker oss eller på annat sätt tar kontakt med oss
Vilken information får du från oss?
Vi kommer att informera dig om hur vi har fått tag i personuppgifterna, vad vi kommer att använda dem till, vilka rättigheter du har enligt dataskyddslagstiftningen och hur du kan ta tillvara dessa. Du kommer också att bli informerad om vem som är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen och hur du kan kontakta oss om du har frågor eller behöver lämna en begäran eller förfrågan som avser dina personuppgifter och/eller rättigheter.
Behandlas dina personuppgifter på ett betryggande sätt?
Vi har utarbetade rutiner och arbetssätt för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Utgångspunkten är att endast arbetstagare och andra personer inom organisationen som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter ska ha tillgång till dem. I fråga om känsliga personuppgifter har vi inrättat särskilda behörighetskontroller, vilket innebär ett högre skydd för dina personuppgifter. Våra säkerhetssystem är utvecklade med din integritet i fokus och skyddar i mycket hög grad mot intrång, förstöring samt andra förändringar som kan innebära en risk för din integritet. Vi överför inte personuppgifter i andra fall än de som uttryckligen anges i denna policy.
När lämnar vi ut dina personuppgifter?
Vår utgångspunkt är att inte lämna ut dina personuppgifter till tredje part om du inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till tredje part upprättar vi sekretessavtal samt säkerställer att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.
Frågor och synpunkter
Kontakta oss här!
Ansvar
Fyrarummaren AB är personuppgiftsansvarig, vilket innebär att vi är ansvariga för hur dina personuppgifter behandlas och att dina rättigheter tas tillvara. GDPR-administratör i företaget är Charlotte Weissner.
Bengt Lindström
VD
Fyrarummaren AB