Fyrarummaren i Ronnaskolans klassrum

av Marie Lindgren den 5 april 2017

Alla vuxna på Ronnaskolan har nu använt Förändringens fyra rum i omkring ett och ett halvt år. Efter att ledningen gjort studiebesök på två Fyrarummaraktiva skolor bestämde man sig för att starta upp i klassrummen i F-3 delen i början av mars. Vi träffade samtliga ca 35 lärare tillsammans med en mycket erfaren klassrumsanvändare för en hands-on workshop där man fick prova på klassrumskit och steg-för-steg-guider. Och nu är man igång. Läs mer!

Välkommen att delta på informationsmöte om Fyrarummaren i skolan!  21 april mellan kl 14-16 i Stockholm. Anmäl dig här:

Marie-Therese ”Fiffi” Mellström och Drusilla Copeland delar med sig av erfarenheter av användning av Fyrarummaren i klassrum i skolor på två kontinenter till 30-talet nyfikna lärare och ledning på Ronnaskolan i Södertälje. Före klassrumsstarten har alla vuxna på skolan själva använt Fyrarummaren en längre tid.

 

Så här kan det se ut när en grupp elever på en skola i Australien använder Fyrarummaren till vardags

Här hittar du en hel del strukturerad information från skol- och klassrumsanvändningar i Sverige, Finland och Australien – Fyrarummarens skolportal

Och här exempel på lite äldre elever.

Fyrarummaren fungerar sömlöst från förskoleklass och hela vägen upp till gymnasium, universitet och högskola. Med de senaste cirka 25 årens erfarenhet av Fyrarummaranvändning i alla tänkbara och kanske otänkbara sammanhang så framstår den som lika mycket en ”lärandets Fyra rum” som en ”Förändringens fyra rum”.

Nåja, det kanske i stora stycken kan sägas vara olika sidor av samma mynt.

 

Föregående inlägg:

Nästa inlägg: